fbpx

Hur ser ditt försvar ut

Alla har vi olika försvar i våra kroppar, men vi alla har ett immunförsvar. 
Vi drabbas olika mycket av bakterie och virusinfektioner, vissa blir bara lätt förkylda med snuva, huvudvärk eller andra lättare förkylningsymptom. Medan andra blir väldigt påverkade med hög feber, halson, huvudvärk, nästäppa  m.m
Så vad beror detta på? våra kroppar kan hantera dessa inkräktare olika bra av flera orsaker. 
Hur vår sömn är
Är vi stressade
Hur har vi ätit senaste tiden
Men vi kan också hjälpa kroppens försvar och återhämtning genom att tillföra viktiga komponenter som stärker immunförsvaret och på så vis hjälper kroppen att bekämpa både virus och bakterier.

 

Holistic är ett svenskt företag i kosttillskottsbranshen, med Bertil Wosk som grundare.  Holistic är idag ett av sveriges mest framstående kosttillskottsföretag med rena fina ingredienser. vi är väldigt glada att ha dessa på våran salong.
Underlaget här till höger kommer från deras blogg och länkarna till underlaget går till deras sida som i sin tur är länkade till orginalet. 
Vill du grotta in dig helt i vitaminer och mineraler tycker jag att du ska rycka dig vidare, det är en fantastisk värld att gå in i och man blir alltid så förundrad av vad vi igentligen kan styra.

C-vitamin är sedan länge känt för att vara effektivt mot många olika typer av virusinfektioner. Alla däggdjur med undantag av ett fåtal arter, däribland människan tillverkar sitt eget C-vitamin.

En get producerar 13 000 mg C-vitamin per dygn per 70 kg kroppsvikt. Under stress kan den producera ända upp till 100 000 mg C-vitamin per dygn.[22]

Detta ska jämföras med de rekommendationer som myndigheterna ger på 80 mg C-vitamin per dygn. Den dosen räcker för att motverka skörbjugg, men räcker inte på långa vägar till för de hundratals funktioner som kroppen behöver C-vitamin till.

  • Hög dos C-vitamin effektivt mot influensa.[23]
  • Symtom minskade med 85% i gruppen som fick stora doser C-vitamin jämfört med kontrollgruppen.[24]
  • C-vitamin förebygger och lindrar olika typer av infektioner.[25]
  • I Kina testas C-vitamin mot det nya Coronaviruset.[26],[27],[28],[29]
  • Intravenös C-vitaminbehandling mot lunginflammation orsakad av 2019-nCoV[30]

Dosen av C-vitamin bör uppgå till minst 500-1000 mg per dag i förebyggande syfte.

D-vitamin

Det är väl känt från studier att D-vitamin påverkar immunsystemet. Brist på D-vitamin är en av orsakerna till att man insjuknar i virussjukdomar.

  • D-vitamin och influensa – förebyggande eller terapi?[31]
  • D-vitamin skyddar mot förkylningar och influensa.[32]
  • D-vitamin för influensa.[33]
  • D-vitamin skyddar mot förkylningar och influensa enligt stor global studie.[34]
  • Tillskott av D-vitamin förebygger influensa A hos skolbarn.[35]
  • Fler studier [36][37][38][39][40][41],  [42],  [43][44][45][46]

Hur mycket D-vitamin behöver man ta? Det beror på hur mycket D-vitamin man har i kroppen. Forskning tyder på att vi behöver ungefär 100 nmol/liter (40 ng/ml) av 25(OH)D i blodet.[47] En dos på 2000–5000 IE per dag är en bra och säker dos.

Magnesium

Det behövs magnesium för att aktivera D-vitamin. Vid brist på magnesium hjälper det inte att ta mer D-vitamin och stora doser D-vitamin urlakar kroppen på magnesium.[48]

  • Magnesiumtillskott vid D-vitaminbrist.[49]
  • Magnesium status och tillskott påverkar D-vitaminstatus och metabolism.[50]
  • Magnesium, D-vitaminstatus och dödlighet.[51]

Ta minst 200 mg lättupptaglig magnesium per dag.

Zink

Zink är väldigt viktigt för immunsystemet och för att bekämpa virus.

  • Zink blockerar coronavirus i cellodlingar.[52]
  • Intag av zink inom 24 timmar efter symtom förkortar sjukdomstiden.[53]
  • Zink blockerar Coronavirus och dess replikation i cellodlingar[54]

Ta 25 mg zink per dag

Selen

Selenbristen leder till ett försämrat immunförsvar hos individen och bättre möjlighet för viruset att överleva och föröka sig. Sveriges jordar är selenfattiga vilket är ytterligare en anledning till att komplementera med selen.

  • Selenbrist ökar dödligheten hos patienter som står under intensivvård.[55]
  • Många virus kan stjäla selen från kroppen och på så sätt göra kroppen utarmad på selen.[56]
  • Selenbrist kan leda till att virus muterar till allvarligare former.[57]
  • En mild form av influensavirus kan bli mer aggressiv vid selenbrist visar studie på möss.[58]
  • Selenbrist försämrar sjukdomsbilden vid infektioner med influensavirus visar studie på möss.[59]

Ta 200 mikrogram selen per dag

On Key

Related Posts

Kalla såser

Färdiga såser och framförallt kalla såser går hett i butikerna, men jag vill slå ett slag för enkelheten i att göra en själv. Utan alla

Hur ser ditt försvar ut

Alla har vi olika försvar i våra kroppar, men vi alla har ett immunförsvar. Vi drabbas olika mycket av bakterie och virusinfektioner, vissa blir bara

Raw salt caramel bite

Inredienser Cashewbotten 2 dl chashewnötter 1 dl Kokosflingor 1 msk Honung 1msk Mjuk kokosolja 1 nypa salt Kola 14 urkärnade dadlar 3 msk smält kokosolja

Nötbröd

300 g Valfria nötter 400 g Valfria frön tex. pumpa, solros 6 ägg 0,5 dl Olja Några nypor salt Detta nötbröd gör jag med jämna